Pages

Friday 19 August 2011

Tips mencuci jeans kesayangan

Pastinya korang memiliki sehelai atau beberapa helai pakaian dari fabrik denim atau jeans yang paling korang sayang.Untuk menjaganya cuba tips ini:

-Jangan sesekali menggunakan mesin pengering untuk mengeringkan jeans yang dibasuh.Gantung atau anginkan supaya ia tidak renyuk atau berkedut.
-Jangan guna bahan kimia untuk mencuci jeans.Ia akan menjadikan jeans korang mudah meluntur.
-Pastikan korang sentiasa mencuci jeans dengan air suam atau pada suhu air biasa.Elak mencuci jeans korang menggunakan suhu air yang terlalu panas atau sejuk.Ini akan menghalang kotoran dari tertanggal sehingga sukar untuk dibersihkan.
-Salah satu proses mencuci yang harus korang waspada adalah ketika menjemur.Jangan menjemur secara langsung jeans korang di bawah terik matahari.
-bagi mereka yang gemar ke pantai,jika jeans korang terkena air laut dan pasir-pasir halus melekat pada jeans,pastikan kamu tidak terus membasuhnya dengan air.Sebaliknya,ambilkan sebaldi air mendidih,kemudian wapkan bahagian yang terkena tadi 5-10 minit.
-Cuci jeans korang secara berasingan dengan pakaian lain.Jangan campurkan sekali.Pastikan korang cuci luar dan dalam.Ini merupakan cara untuk mengekalkan warna dan ciri-ciri jeans korang.

2 comments: